Lider olmak, genel
anlamıyla herhangi bir konuda aynı amaç veya amaçlar için ortak bir güdülenme
mekanizması oluşturarak, bu güdüye sahip topluluklar adına karar verebilme
inisiyatifine sahip olan ve verdiği kararlardan doğacak sonuçların
sorumluluklarını taşımak diye ifade edilebilir. Liderlik ise, her şeyden önce
başlı başına bir meziyettir. Çünkü ortak amaçlar için bir araya gelmiş ve
belirli bir plan veya konu üzerinde çalışmak için toplanmış insanlar adına
karar verebilmeyi ve söz konusu konular üzerine hem onlarla birlikte çalışırken
hem de her türlü detayı öğrenebilmeyi ve en güncel bilgilere dahi sahip olabilmeyi
gerektirir. Ancak esas olan ise, lideri olunan mevzuda öncü olabilmek ve
insanlar üzerinde etki sağlayabilmektir.
Yönetici, idareci veya
müdür olmakla lider olmak aynı manaya gelmez. Zira bir kurum veya kuruluşun
lideri olmakla, aynı kuruluşta yeniliklerin öncüsü olabilmek, yani bu liderliği
gösterebilmek arasından büyük bir fark vardır. Yöneticiler, idareciler veya
herhangi bir okulda müdürlük görevini yürütenler, ilgili mevzuata, kural ve
kaidelere bağlı olarak, günlük, haftalık, aylık ve yıllık işlerin yürütülmesi
sorumluluğuyla hareket ederler. Ancak bu iş, bir liderlik işi olarak ele
alınamaz. Örneğin, bir okulda görev yapmakta olan bir BT Rehber Öğretmeni, yeni
bir teknolojiyle meslektaşlarını tanıştırmak ve bu teknolojiden istifade
etmelerini sağlamak konusunda öncü olabilir. Ancak göstermiş olduğu öncülük,
evvela bir karar verme süreci ve bu süreçteki azimli, basiretli ve yenilikçi
duruştur. Liderlik, doğası gereği günlük hayat içerisinde yapılması gereken her
şeyin yapılması durumuna ek olarak başka birçok şey yapmak ve yapılan bu
eylemlerde de önde ilerlemek, yenilikçi ve evrensel görüşlere sahip olabilmek
demektir.
Teknoloji liderliğini ele alacağım bu çalışmada, liderliği teknoloji mevzuunda ele alacağım. Teknoloji liderliğinin standartlarını ve bir teknoloji lideri olarak BT Rehber Öğretmenlerinin rollerini tarif etmeye çalışacağım.
Teknoloji Liderliği
Teknoloji liderliğini ele alacağım bu çalışmada, liderliği teknoloji mevzuunda ele alacağım. Teknoloji liderliğinin standartlarını ve bir teknoloji lideri olarak BT Rehber Öğretmenlerinin rollerini tarif etmeye çalışacağım.
Teknoloji Liderliği
Teknoloji, 21. Yüzyılda
en çok kullanılan kavramlardan biri olarak hayatımızın her yerinde varlığını
hissettiriyor. Artık dünyamız adeta teknolojik yapılarla inşa edilmiş bir
haldeyken ve biz de yürürken, konuşurken, su içerken, koşarken, dururken ve
hatta uyurken dahi teknolojiyle iç içeyken, teknoloji konusunda liderlik
ihtiyacı azımsanamayacak kadar büyük bir öneme sahiptir.
Her konuda olduğu gibi hiç kuşku yok ki, teknoloji konusunda da bilinçli olmak, teknolojiyi yerinde ve gerektiği kadar kullanmak, herhangi teknolojik bir cihazın nasıl kullanılacağını öğrenmek, teknolojiyi günlük yaşamın bir parçası haline getirirken onunla ilgili her detayın farkında olmak ve daha birçok konuda bilgi sahibi olmak, başlı başına bir eğitim sürecidir. Bu eğitimin verileceği yer ise, hiç kuşkusuz ilköğretim ve devamındaki orta öğretim sürecidir. Bu süreçte başta öğrenciler olmak üzere, yöneticiler, öğretmenler ve ebeveynle, teknoloji konusunda onları her türlü detaydan haberdar edebilecek bir teknoloji liderine ihtiyaç duyarlar. Çünkü bilgi ve iletişim teknolojileri yaşamlarının her yanını sarmış insanlar için öğrenilmesi elzem hale gelmiş çok mühim meselelerdir. Fakat teknoloji, ilgisi olmayan ve uğraşmak için vakti dahi olmayan insanlar için aynı zamanda da öğrenilmesi güç olan meselelerdir.
Her konuda olduğu gibi hiç kuşku yok ki, teknoloji konusunda da bilinçli olmak, teknolojiyi yerinde ve gerektiği kadar kullanmak, herhangi teknolojik bir cihazın nasıl kullanılacağını öğrenmek, teknolojiyi günlük yaşamın bir parçası haline getirirken onunla ilgili her detayın farkında olmak ve daha birçok konuda bilgi sahibi olmak, başlı başına bir eğitim sürecidir. Bu eğitimin verileceği yer ise, hiç kuşkusuz ilköğretim ve devamındaki orta öğretim sürecidir. Bu süreçte başta öğrenciler olmak üzere, yöneticiler, öğretmenler ve ebeveynle, teknoloji konusunda onları her türlü detaydan haberdar edebilecek bir teknoloji liderine ihtiyaç duyarlar. Çünkü bilgi ve iletişim teknolojileri yaşamlarının her yanını sarmış insanlar için öğrenilmesi elzem hale gelmiş çok mühim meselelerdir. Fakat teknoloji, ilgisi olmayan ve uğraşmak için vakti dahi olmayan insanlar için aynı zamanda da öğrenilmesi güç olan meselelerdir.
İşte ilköğretim ve ortaöğretim düzeyindeki
okullarda bilgi ve iletişim teknolojileri konusundaki temel ve orta düzeydeki
eğitim ihtiyacını giderebilecek donanıma sahip olan, yani teknoloji liderliği
vasıflarını taşıyan BT Rehber Öğretmenleri, birer teknoloji liderleridir.
Teknoloji Liderliğinin Standartları
Teknoloji Liderliğinin Standartları
Yaşamımızdaki her
unsurun, günlük hayatta karşımıza çıkan her detayın ve bizi şekillendiren her
öğenin dahi bir standardı bulunur. Bir ülkenin sınırları içerisinde bölümlere
ayrılmış şehirler, kendi özellikleri ve niteliklerine göre belirli bir düzen
çerçevesinde zamana ayak uydurabilecek standartlarda donatılmıştır. Bir insanın
yaşantısını oluşturan süreçler, çocukluk, gençlik, yetişkinlik ve yaşlılık
olarak her döneminde belirli standartları taşıyan farklı farklı süreçlerdir.
Vücudumuzda bulunan; göz, kulak, el-ayak, dil ve burun duyu organlarının sahip
oldukları; görme, işitme, dokunma, tatma ve koklama gibi duyular belirli
standartlara göre yaratılmışlardır. Yaratılmış ve yaratılacak her varlık, en
küçük detayından en büyük özelliğine varıncaya dek öncesinde belirlenmiş
standartları taşır ve bu standartları sayesinde vardır. Örneğin, yeterli
miktarda görebilme özelliğine sahip olmayan bir gözden hiçbir duyum alınamaz.
Çünkü görme duyusunun ortaya çıkardığı şekiller, görseller, aslında görme
standartlarına bağlıdır. Miyop, astigmat veyahut da hipermetrop gibi görme
bozukluklarına sahip olan insanlar için görme standartlarına sahip olmanın
koşulu göz bozukluklarını giderebilecek bir gözlük takmaktan geçer.
Teknoloji liderliği de, teknolojide belirli yeterliliklere sahip olmayı gerektirir. “Dünyada her geçen saniye değişen ne vardır?” diye sorulsa, sanırım evvela “zaman” sonra da “teknoloji” cevabı alınır. Çünkü teknoloji, her geçen saniye değişen, yenilenen ve güncel olarak takip edilmesi gereken bir konudur. Teknoloji liderinin özelliklerinden biri, hiç kuşkusuz teknolojiyi takip etmek ve her gün ortaya çıkan yenilikler, değişiklikler ve gelişmelerden haberdar olmaktır. Aslında meseleye bu pencereden bakıldığında, bir teknoloji liderinin dijital çağ öğrenme kültürüne sahip olması gerektiği sonucu ortaya çıkacaktır. Zira dijital çağda öğrenme meftunu teknolojiyi takip edebilmekten, mobil olarak her an çevrimiçi olabilmekten geçer. Bu durumsa, elektronik hizmetler doğmasına neden olmuş ve “e-hizmet” şeklinde yeni yeni hizmet kavramlarını ortaya çıkarmıştır. İşte tam da bu noktada ifade edilmesi gereken teknoloji liderinin özelliklerinden birinin de dijital vatandaşlık olduğudur.
Bir teknoloji lideri, sistematik olarak kendini geliştirebilmelidir. Mesleki uygulamalarında mükemmelliği ele almalı ve her açıdan özgün olmaya çalışarak, mükemmelliği ölçüt olarak görmelidir. Yani bir teknoloji lideri, vizyoner bir lider olmalıdır.
Bu özellikler ışığında teknoloji liderliğinin standartlarını; ölçme ve değerlendirme, verimlilik ve mesleki uygulama, planlama ve öğrenme ortamının tasarımı ve deneyimler, öğretmen, öğrenme ve müfredat, sosyal etik, hukuki ve insani sorumluluklar, teknoloji ortamları için yöntemler, politikalar, planlama ve bütçeleme ve liderlik ve vizyon olarak sıralayabiliriz.
Teknoloji Lideri Olarak BT Rehber Öğretmeninin Rolleri
Teknoloji liderliği de, teknolojide belirli yeterliliklere sahip olmayı gerektirir. “Dünyada her geçen saniye değişen ne vardır?” diye sorulsa, sanırım evvela “zaman” sonra da “teknoloji” cevabı alınır. Çünkü teknoloji, her geçen saniye değişen, yenilenen ve güncel olarak takip edilmesi gereken bir konudur. Teknoloji liderinin özelliklerinden biri, hiç kuşkusuz teknolojiyi takip etmek ve her gün ortaya çıkan yenilikler, değişiklikler ve gelişmelerden haberdar olmaktır. Aslında meseleye bu pencereden bakıldığında, bir teknoloji liderinin dijital çağ öğrenme kültürüne sahip olması gerektiği sonucu ortaya çıkacaktır. Zira dijital çağda öğrenme meftunu teknolojiyi takip edebilmekten, mobil olarak her an çevrimiçi olabilmekten geçer. Bu durumsa, elektronik hizmetler doğmasına neden olmuş ve “e-hizmet” şeklinde yeni yeni hizmet kavramlarını ortaya çıkarmıştır. İşte tam da bu noktada ifade edilmesi gereken teknoloji liderinin özelliklerinden birinin de dijital vatandaşlık olduğudur.
Bir teknoloji lideri, sistematik olarak kendini geliştirebilmelidir. Mesleki uygulamalarında mükemmelliği ele almalı ve her açıdan özgün olmaya çalışarak, mükemmelliği ölçüt olarak görmelidir. Yani bir teknoloji lideri, vizyoner bir lider olmalıdır.
Bu özellikler ışığında teknoloji liderliğinin standartlarını; ölçme ve değerlendirme, verimlilik ve mesleki uygulama, planlama ve öğrenme ortamının tasarımı ve deneyimler, öğretmen, öğrenme ve müfredat, sosyal etik, hukuki ve insani sorumluluklar, teknoloji ortamları için yöntemler, politikalar, planlama ve bütçeleme ve liderlik ve vizyon olarak sıralayabiliriz.
Teknoloji Lideri Olarak BT Rehber Öğretmeninin Rolleri
BT Rehber Öğretmeni
olmak, bilgi ve iletişim teknolojileriyle yakından ilgili olmakla beraber, tüm
bu teknolojileri eğitsel amaçlar için kullanabilmektir. Yani bir BT Rehber
Öğretmeni, evvela her şeyden önce bir teknoloji lideridir. Ancak öyle bir
teknoloji lideridir ki, sahip olduğu yeterliliklerle eğitsel amaçlar için bilgi
ve iletişim teknolojilerini kullanabilir, toplumsal hayatta birçok teknolojik
konuda etrafındaki insanlara yardımcı olabilir, kendisi gibi öğretmen olan
meslektaşlarının teknolojiyle ilgili karşılaştıkları problemlerde çözüm önerisi
sunabilir ve gerektiğinde bu sorunları kendisi çözüme kavuşturabilir,
öğrencilerin gelecek yaşamlarında ihtiyaç duyabilecekleri her türlü teknoloji
konulu bilgiyle öğrencilerini buluşturabilir, bilgi ve iletişim teknolojileri
konusunda sadece okulda ve öğrencileriyle değil; sosyal platformlarda dünyanın
her yanındaki bilişimcilerle bilgi ve iletişim konusunda beyin fırtınası
yapabilir ve bu enerji ve sinerjiyle her geçen gün kendisini teknolojinin
mimarı ve öğreticisi olarak görebilir. Bu özellikleriyle, meslektaşlarının,
öğrencilerinin ve öğrencilerinin ebeveynlerinin gözlerinde bir teknoloji lideri
olarak, ülkemizde özellikle internet kullanımına bağlı olarak yaşanan birçok
soruna da büyümeden çözüm bulabilir. Yani bir teknoloji lideri olarak BT Rehber
Öğretmeni, aile yaşantısındaki huzurun korunmasında, öğrencilerin sağlıklı bir
psikolojiyle teknolojiden istifade etmesinde ve toplumsal düzenin siber
tehlikelerden korunarak düzenlenerek tesisi edilmesinde çok önemli rollere
sahiptir.
Yukarıda yaptığım açıklamalara bağlı olarak bir teknoloji lideri olarak BT Rehber Öğretmenlerinin rollerini aşağıdaki gibi sıralayabiliriz:
Yukarıda yaptığım açıklamalara bağlı olarak bir teknoloji lideri olarak BT Rehber Öğretmenlerinin rollerini aşağıdaki gibi sıralayabiliriz:
❶ Ders içi eğitsel
materyal hazırlamak,
❷ Fatih projesinde görev alma,
❸ Ders notlarını bilgisayar aktarma,
❹ Halk eğitimde bilgisayar kursları verme,
❺ Üst düzeydekiler için yarışma vb. aktiviteler düzenleme,
❻ Okulun web sayfasını hazırlama,
❼ Program kurma-kaldırma.
❷ Fatih projesinde görev alma,
❸ Ders notlarını bilgisayar aktarma,
❹ Halk eğitimde bilgisayar kursları verme,
❺ Üst düzeydekiler için yarışma vb. aktiviteler düzenleme,
❻ Okulun web sayfasını hazırlama,
❼ Program kurma-kaldırma.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder